PSALMEN IN DE 18E EEUW
HENNY HEIKENS (ORGEL OUDE KERK RIJSWIJK),
SYTSE BUWALDA (COUNTER-TENOR), WILMA VAN DER WARDT (GAMBA/CELLO)
Psalmbewerkingen van E. van Eem, 0G. van Blankenburg, K.F. Hurlebusch, H. Heikens, G. Neumann, F. Nieuwenhuyzen, J. de Passius, A. Pauw, J. Pothold, CF. Ruppe, G,G. Tubel en ‘Eene zeer kundige hand’.
VLS Records VLe 0696 - Speclduur 6455’
Prijs f 39,90

De immer actieve Hans van Laar heeft op zijn label VLS Records weer een nieuw klankjuweel geproduceerd in de vorm van een cd, getiteld Psalmen in de 18e eeuw. De producent staat overigens niet op de eerste plaats, dat zijn uiteraard de vertolkers. De lezer begrijpt dat de uitvoerenden (zie boven) garant staan voor verzorgde en stijlvolle uitvoeringen. Er wordt fraai gemusiceerd. De opening, een Ouverture in d kl.t. van Konrad Friedrich Hurlebusch (1695-1765) is een heerlijke binnenkomer. Het galante Reichner-orgel (1786) in de Oude Kerk te Rijswijk is uitermate geschikt voor deze muziek. Fraai opgenomen, de akoestiek is helder. De zettingen van Quirinus Gerbrandt van Blankenburg (1654-1740), met rijke, overdadige versieringen in de psalmmelodie, kunnen mij niet echt bekoren, maar de gebruikte registraties zijn fraai. De Dulciaan 8’ met Holpijp 8’ van het Rugwerk gaan opvallend mooi samen in Hurlebusch’ Psalm 24. Goed dat alle registraties zijn weergegeven.
Wat ik werkelijk als een muzikale belevenis ervaar, zijn de zettingen waar Sytse Buwalda bij zingt, ondersteund door gambiste Wilma van der Wardt. Daarvan hadden wat mij betreft nog wel meer coupletten mogen volgen. Dit was het programma wellicht ook ten goede gekomen. Nu zijn deze zettingen wel erg snel voorbij en word je als luisteraar als het ware gedwongen meteen weer aan iets nieuws te beginnen. Henny Heikens speelt twee eigen psalmbewerkingen waarbij hij de melodie puriteins in hele noten speelt. Hij blijft inderdaad in de stijl van de 18e eeuw, maar of het muzikaal nu zo interessant is om naar een van ritme ontblote melodie te luisteren zoals in die tijd gebruikelijk was? Ook Anton Pauw schreef een zetting en vier variaties over Psalm 72. Eveneens in “de geest van de late 18e eeuw. De melodie is omgevormd tot het klassieke patroon van voor- en nazinnen van gelijke lengte”, aldus de toelichting van Henny Heikens. Virtuoze en bezonken variaties wisselen elkaar fraai af. Aan een dergelijke variatie was binnen het programma wel behoefte. Het programma — uitsluitend op de achterkant van het doosje te vinden — is overigens in zeer kleine letters afgedrukt. Gelukkig is de tekst in het boekje (30 pagina’s!) weer wel groter afgedrukt. Hoe dan ook: een productie die veel aandacht verdient, want ondanks de ‘eenzijdige’ thematiek is van enige saaiheid niets te bespeuren. Integendeel het is een fijne luister-cd geworden.
De cd kan in de winkel worden aangeschaft, maar is ook te bestellen door storting van f 39,90 op Postbank nr. 4927352 t.n.v. VLS Records in Beilen (incl. verzendkosten).