Pablo Bruna Tientos pour Orgue (VOL. 1)
Jean-Lue Salique à l’orgue historique de Santo-Domingo de Daroca.
Disques Coriolan COR 324 501
(Besteladres: Chemin des Ourtets, 11000 (Carcassonne)

Schreef Willy Apel in zijn standaardwerk over orgel- en klaviermuziek tot 1900 (Bärenreiter Verlag, 1967) nog dat van Pablo Bruna “niet meer bekend is dan dat hij hoforganist was onder Philippe IV, die van 1621 tot 1655 heerste”, tegenwoordig weten we over Bruna wel meer. Pablo Bruna (161 1-1679) verloor als kind zijn gezichtsvermogen en werd wel ‘de blinde van Daroca’ genoernd. In dit pelgrimsplaatsje, dicht bij Zaragoza, verbleef Bruna zijn gehele leven. In 1639 probeerde men hem vanuit Zaragoza los te weken van zijn geboorteplaats, maar dat lukte niet. De faam van Bruna groeide vanaf die tijd. Twee Spaanse koningen bezochten hem en hij werd beschouwd als een uitstekend leraar. Van zijn werken bestaan uiteraard geen eigen handschriften, maar wel (vaak meerdere) afschriften.
De Franse organist Jean-Lue Salique (geb. 1947) nam tien (van de 21) Tiento’s op en gebruikte daardoor het orgel dat Bartolorné Sanchez in 1741 te Daroca bouwde. Het is een zeer fraai instrument, dat tevens goed is opgenomen.
In het tekstboekje is ook een Engelse vertaling van de Spaanse tekst opgenomen. Helaas ontbreekt een afbeelding van het orgel. Een misser, omdat op het omslag alleen maar een detail van het portaal uit 1528 staat afgebeeld. Ook is het jammer dat de gebruikte registraties niet zijn afgedrukt; dit had zeer verhelderend kunnen werken.
Een Tiento is het best te omschrijven als een ‘fantasie’, vergelijkbaar met de Tiento de mana derecha: solostem in de rechterhand;
Tiento de mano izquierda: solostem in de linkerhand.
Tenslotte moet de lezer weten dat Spaanse orgels bijna altijd één manuaal bezitten. Alle registers zijn gedeeld in bas en discant, de scheiding ligt tussen c' en cis'. Liefhebbers van vroege Spaanse orgel muziek komen met deze fraai opgenomen cd volledig aan hun trekken.