Foto's van een opname voor de EO op 6 oktober 2003 op het Abrahem Meere orgel uit 1817 van de Hervormde kapel te Noordwijk aan Zee.
Zie ook de column.

De orgelkassen van Abraham Meere munten uit door het prachtige snijwerk en de goede proporties van de kassen. Ook te Noordwijk aan Zee. Als bekroning nu eens geen beelden maar een, voor de neo-classicistische periode, karakteristieke vaas op de middentoren. De vaas heeft grote oren in een rechthoekige meandervorm. De beide zijtorens worden bekroond met zuilschachten met een vlam erop. Ook hoogst origineel van Meere. Het instrument is geheel oorspronkelijk is! Ook de frontpijpen van de Prestant 8' waarvan de vier grootste pijpen , die overigens gedekt zijn, niet in het front staan.
Het geluid van de Prestant 8' is karakteristiek: een beetje ruis, zeer mooi
in balans, kamermuziekachtig van toon. Het orgel past zowel qua meubel als qua geluid perfect in de ruimte van deze kapel.
En dan te bedenken dat dit instrument niet voor deze ruimte is gemaakt maar
voor de Doopsgezinde kerk te Deventer waar het in 1817 werd opgeleverd.

 

Tijdens de jongste restauratie zijn balustrade en orgel geschilderd. Ook het bladgoud is vernieuwd.
Hier een detailopname van het linkervleugelstuk met de klassieke voluutvorm
met bloemrozet en plantaardige gestileerde motieven.
Meere was een ware
meester in het houtsnijwerk. Hij maakte alles zelf tot en met de trappen toe.

 

Detail van het blinderings-snijwerk bij de pijpenvoeten.
 
Na de opname kon ik nog net deze foto schieten. Op de voorgrond is Okke Dijkhuizen bezig zijn tas te pakken en Gert Altenaa zegt Okke dat er nog een foto gemaakt wordt.
Op 6 oktober 2003 maakte ik opnamen voor de Evangelische Omroep op het orgel van Abraham Meere. In 1817 leverde Meere dit instrument op voor de Doopsgezinde kerk te Deventer. Sinds 1969 in de Hervormde kapel te Noordwijk aan Zee. Van 1894 tot 1969 stond dit orgel in de Hervormde Kerk te Middelie (NH).

 

Het ondermanuaal en het pedaalklavier. Interessant zijn de verhoudingen tussen pedaal en klavier. Rechts de schoenen van de organist.
Foto van alle registerknoppen zodat men ook de dispositie hier kan aflezen.
Curieus zijn de stemkrukken van de Dulciaan 8'. Sommige stemkrukken staan in de pijp en sommige stemkrukken hebben een Franse factuur. Tijdens de restauratie zijn enkele bekers van de Dulciaan verlengd om meer grondtoon te verkrijgen 
De stemkrukken lopen door de beker van de Dulciaan 8'.

Hiernaast 2 detailfoto's van stemkrukken van Dulciaan 8' in
Franse factuur. 
Te zien is een inkeping bovenaan de stemkruk ipv. een 90 graden hoek aan het boveneinde. 
 
Een blik in het binnenwerk. Al het pijpwerk is nog origineel. Goed zichtbaar zijn de conducten naar de frontpijpen en de pijpen net achter de frontpijpen.
De conducten. Detailopname.
De originele windvoorziening die staat op de zolder boven het orgel Onder de spaanbalgen de balk die bestemd is om te dienen als hefboom voor het trappen van de wind. Linksonder ziet men de omkisting van de elektrische ventilator.